طول اسپرینت باید چند هفته باشد؟

یکی از تصمیمات مهمی که در روش اسکرام باید بگیریم، انتخاب طول یک اسپرینت است. اسپرینت یک دوره زمانی مشخص است که در آن تیم اسکرام تلاش می‌کند تا یک مجموعه از ویژگی‌های محصول را تحویل دهد. طول اسپرینت باید به گونه‌ای باشد که تیم بتواند با کیفیت بالا و با انعطاف‌پذیری کافی کار کند. اما چگونه می‌توانیم طول بهینه برای یک اسپرینت را مشخص کنیم؟

راهنمای اسکرام زمان یک تا چهار هفته را برای یک اسپرینت پیشنهاد می‌دهد. اما در عمل زمانی که داریم توسعه یک محصول یا پروژه را پیش می‌بریم باید یک طول مشخص را انتخاب کنیم. برای این کار می‌توانیم از یک معیار ساده و کاربردی استفاده کنیم که بر اساس دو عامل اصلی است: سطح پیش بینی پذیری و پیچیدگی یا نوآوری فنی.

معیار شفافیت یا سطح پیش‌بینی‌پذیری

شفافیت یا سطح پیش‌بینی‌پذیری نشان می‌دهد که چقدر می‌توانیم با اطمینان بگوییم که چه کارهایی را در طول پروژه می‌توانیم انجام دهیم. اگر تیم ما تجربه کافی داشته باشد و محیط کار ثابت باشد، می‌توانیم با دقت بالایی برنامه‌ریزی کنیم. اما اگر تیم ما تازه تشکیل شده باشد یا محیط کار پویا و نامشخص باشد، دقت پیش بینی ما کاهش می یابد.

همچنین هرچه ذی‌نفعان پروژه در زمان شروع پروژه توافقات بیشتر و شفاف‌تری داشته باشند این معیار امتیاز بالاتری می‌گیرد. به عنوان مثال اینکه محدوده پروژه چقدر بصورت دقیق تعریف شده و اینکه ذی‌نفعان چقدر در تعریف معیارهای پدیرش محصول/پروژه با هم توافق دارند می‌تواند در پیش‌بینی‌پذیری اثر مستقیم بگذارد. برای اندازه‌گیری سطح پیش‌بینی‌پذیری می‌توانیم از یک امتیاز بندی ساده استفاده کنیم:

میزان پیش‌بینی‌پذیریامتیاز
توافقات بیش از ۹۰ درصد شفاف اند و با دقت بیش از ۹۰ درصد می‌توان پیش‌بینی انجام داد۵
با دقت بین ۷۵ تا ۹۰ درصد می‌توان پیش‌بینی انجام داد۴
با دقت بین ۵۰ تا ۷۵ درصد می‌توان پیش‌بینی انجام داد۳
با دقت بین ۲۵ تا ۵۰ درصد می‌توان پیش‌بینی انجام داد۲
دقت پیش‌بینی کمتر از ۲۵ درصد است۱

با مشخص شدن امتیاز سطح پیش‌بینی‌پذیری حالا به سراغ معیار بعدی می‌رویم.

معیار پیچیدگی یا نوآوری فنی

پیچیدگی یا نوآوری فنی نشان می‌دهد که چقدر راه‌حل انتخاب شده برای توسعه محصول پیچیده است و نیاز به نوآوری دارد و تیم ما با تکنولوژی و راه‌حل‌هایی که برای توسعه محصول استفاده می‌کنیم آشنا هستند. اگر تیم ما دانش کاملی از تکنولوژی داشته باشد و چالشی نداشته باشد، می توانیم با سرعت بالا و خطای کم کار کنیم. اما اگر تیم ما دانش کمی داشته باشد و ندانسته‌های ما زیاد باشد، سرعت و کیفیت کار ما کاهش می‌یابد. برای اندازه گیری پیچیدگی یا نوآوری فنی می‌توانیم از یک امتیاز بندی ساده استفاده کنیم:

میزان پیچیدگیامتیاز
تیم فنی بصورت کامل تکنولوژی را می‌شناسد و چالشی ندارد۵
شناخت خوبی از فناوری مورد نیاز وجود دارد و چالش کمی دیده می‌شود۴
پیچیدگی و چالش در حد متوسط است یا نیاز به نمونه‌سازی دیده می‌شود۳
در بخش کمی از تکنولوژی مورد نیاز، دانش کافی داریم و نیاز به تحقیق و توسعه زیاد است۲
پیچیدگی فنی زیاد است، روی لبه تکنولوژی هستیم، ندانسته‌های ما زیاد است یا نمی‌توانیم تصمیم بگیریم۱

حالا هر دو معیار مورد نیاز را داریم و می‌توانیم طول اسپرینت را محاسبه کنیم.

محاسبه طول بهینه اسپرینت

بعد از این که ما امتیازهای سطح پیش‌بینی‌پذیری و پیچیدگی یا نوآوری فنی را برای پروژه یا محصول خودمان تعیین کردیم، می‌توانیم با یک فرمول ساده طول بهینه اسپرینت را محاسبه کنیم. فرمول به این صورت است:

طول اسپرینت بر حسب هفته = (معیار شفافیت ضربدر معیار پیچیدگی) تقسیم بر ۵

در محاسبه طرف دوم تساوی فوق از مقدار اعشار باید صرف نظر کرد و فقط جزء صحیح را درنظر گرفت

اگر در فرمول فوق به طول اسپرینت ۵ هفته رسیدیم به این معنی است که برای این پروژه استفاده از روش آبشاری بهینه است. از طرف دیگر اگر به عدد صفر رسیدیم یعنی استفاده از روش کانبان بهتر از روش اسکرام است.

به عنوان مثال فرض کنید ما می‌خواهیم توسعه یک محصول را شروع کنیم. تیم فنی به تازگی تشکیل شده، ما هنوز به دقت نمی‌دانیم نیاز بازار چیست. هر لحظه امکان تغییرات در برنامه‌ریزی وجود دارد. در این حالت سطح شفافیت پایین است. فرض کنیم سطح شفافیت را برابر ۲ در نظر گرفتیم. با این حال برای توسعه نیاز به تکنولوژی پیچیده‌ای نیست. برخی اعضا شناخت مناسبی از تکنولوژی دارند. با این حال چالش‌های کمی دیده می‌شود. به نظر می‌رسد بتوان امتیاز پیچیدگی را برابر ۴ در نظر گرفت. در این حالت:

طول اسپرینت = (2*4)/5=1.6

با صرف نظر از مقدار اعشار طول اسپرینت بهینه برای توسعه این محصول یک هفته است.

از طرف دیگر پروژه‌ای را در نظر بگیرید که قبل از آغاز همه اسناد آن تکمیل شده و همه افراد ذی‌نفع می‌دانند باید به چه نتیجه‌ای برسند. تمام گام‌ها برای تمام افراد مشخص است. معیار شفافیت این پروژه ۵ است. همچنین تیم فنی ما کاملا با توسعه راه‌حل‌های مورد نیاز این پروژه آشنا است. به نظر می‌رسد انجام این پروژه چالشی ندارد. می‌توان امتیاز پیچیدگی را نیز برابر ۵ درنظر گرفت. مطابق فرمول ما به عدد ۵ می‌رسیم. همانطور که انتظار داشتیم بهتر است از متدولوژی آبشاری برای این پروژه استفاده کنیم.

خلاصه

در این مقاله ما یک معیار ساده و کاربردی برای انتخاب طول بهینه برای یک اسپرینت را معرفی کردیم. این معیار بر اساس دو عامل اصلی است: سطح پیش بینی پذیری و پیچیدگی یا نوآوری فنی. ما با استفاده از یک امتیاز بندی ساده این دو عامل را برای پروژه یا محصول خودمان تعیین کردیم و با یک فرمول ساده طول بهینه اسپرینت را محاسبه کردیم. این معیار می تواند به ما کمک کند که با کیفیت بالا و با انعطاف پذیری کافی کار کنیم.

1 reply

نظر دهید

می‌خوای نظر بدی?
پس نظرت رو بنویس!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *