چه کسی مالک OKR است

در پایان فرآیند هم‌ترازی OKR، اولویت‌های یک سازمان برای چرخه تعیین شده است. وقت آن رسیده است که آن OKR ها هدایت کار روزانه را شروع کنند. اما چگونه می‌توان از ایده OKR به اجرای آن رفت؟ چه کسی مسئول تضمین پیشرفت است؟ مالک OKR کیست؟

جواب؟ هر OKR مالکی دارد.

یک مالک OKR ، آن را از طریق چرخه هدایت می‌کند. آنها به عنوان نگهبان و محافظ OKR عمل می‌کنند. آنها مطمئن می‌شوند که منابع مورد نیاز خود را دریافت می‌کند. آنها به ردیابی آن توجه می‌کنند، بنابراین تیم می‌داند که آیا به اصلاح دوره نیاز دارد یا خیر و اگر نیاز دارد چه زمانی برای اصلاح مناسب است.

اما آیا داشتن مالکیت یک OKR برای مالک OKR بار اضافی است؟ و اگر OKR به نتیجه نرسد، آیا مالک OKR نیز شکست خورده است؟

پاسخ کوتاه نه است . OKR ها کار و مسئولیت تیم ها هستند. بیایید نگاهی عمیق‌تر به مالکیت OKR و اینکه چرا برای موفقیت لازم است بیندازیم.

تبدیل شدن به یک مالک OKR

OKR ها به محض قفل شدن و آماده شدن در بالای یک چرخه اختصاص داده می‌شوند. هر تیم مالکیت باید برای ارزیابی مسئولیت خود تشکیل جلسه دهد و سپس تصمیم بگیرد که کدام فردی برای رهبری هزینه در هر اولویت مناسب‌تر است.

مهمتر از همه، بر اساس روحیه OKR، این تصمیم یک گفتگو است، نه یک حکم یا فرمان. مالکیت تنها زمانی کار می‌کند که مالک با میل خود نقش را بر عهده بگیرد. خوب است به کسی پیشنهاد دهید که فکر می کنید مناسب است. اما بدون موافقت مشتاقانه آن شخص، ممکن است با مالکی مواجه شوید که تعهدی برای اطمینان از اینکه OKR توجه شایسته‌اش را جلب می‌کند را ندارد.

مالکیت OKR یک فرصت عالی برای رهبری برای هر عضو تیم است. این امر مستلزم هماهنگی و سرسختی و تمایل به همسویی با بالاترین اولویت‌های سازمان است.

وظایف مالک OKR چیست

بنابراین، مالکان OKR دقیقا چه کاری انجام می دهند؟ آنها سه حوزه مسئولیت دارند:

1. واگذاری مالکیت KRها.

نقاط عطف به طور خود به خود به دست نمی‌آیند. آنها نیاز به احساس هدف، کار سخت و پاسخگویی روشن دارند. برای تضمین، فعالیت‌هایی که برای رسیدن به هر نتیجه کلیدی قابل اندازه‌گیری انجام می‌شوند، باید توسط یک فرد، که توسط مالک OKR تعیین شده است، هدایت شوند. مانند مالکیت OKR، مسئولیت یک KR باید از یک مکالمه و یک تعهد مشتاقانه رشد کند. 

یادگیری نحوه واگذاری نتایج کلیدی یک مهارت ارزشمند برای هر صاحب OKR است. یک هنر برای پیدا کردن فرد مناسب برای KR مناسب وجود دارد. گاهی اوقات ممکن است خود صاحب OKR باشد، اگر آنها معتقدند که بهترین فرد برای این کار هستند.

هنگامی که یک نتیجه کلیدی به کار تیم دیگری متکی است، مالک OKR نیز به یک رابط بین عملکردی برای OKR تبدیل می‌شود. آنها باید گفتگوها را آغاز کنند تا اطمینان حاصل شود که هر KR “کاملاً پرسنل” است و توجه و منابع مورد نیاز خود را جلب می کند.

هر KR به یک مالک نیاز دارد! حتی (یا به خصوص) اگر به عنوان هدف تیم دیگری مطرح نشده باشد. از وسوسه فکر کردن خودداری کنید، “این KR از خودش مراقبت خواهد کرد.” بدون مالک، احتمال زیادی وجود دارد که در این اختلاط گم شود.

مسئولیت‌های مالک نتیجه کلیدی منعکس‌کننده مسئولیت‌های مالک OKR است، اما با دامنه محدودتر. خواه آنها کار KR را خودشان انجام دهند یا مسئولیت را تفویض کنند یا به اشتراک بگذارند، انتظار می‌رود پیشرفت KR را دنبال کنند. اگر چیزی طبق برنامه پیش نرود، باید مالک OKR را به موقع در جریان قرار دهند.

2. پیشرفت OKR را در هر ورود گزارش کنید.

از آنجایی که OKR ها نشان دهنده آنچه برای تیم شما مهم است هستند، باید در بررسی‌های منظم شما دستور کار را رهبری کنند. در حالی که آنها نیازی به انحصار جلسه ندارند، ضروری است که بدانیم کدام KR ها نیاز به توجه بیشتری دارند.

برای آماده شدن برای ورود، مالک OKR وظیفه دارد هر اطلاعاتی را که از مالکان KR برای گزارش دقیق پیشرفت آنها لازم است جمع آوری کند. این همچنین مستلزم آشنایی با معیارها و روش‌های اندازه گیری KR است.

3. زمانی که OKR خارج از مسیر است، زنگ هشدار را به صدا در آورید.

فراتر از ردیابی پیشرفت OKR، مالک باید هر زمان که همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود به تیم اطلاع دهد. هنگامی که یک نتیجه کلیدی از مسیر خارج می‌شود، برای مالکان ضروری است که در اسرع وقت صحبت کنند. مالک مدیون تیم است که رک باشد، زیرا این وظیفه تیم است که همه چیز را درست کند.

عملکرد ضعیف OKR بازتاب مالک آن نیست. در واقع ربطی به سرزنش یا مسئولیت ندارد. این فقط یک لحظه است که مکث کنیم و بگوییم: “ما باید رویکرد خود را تنظیم کنیم.” وقتی مالک مشکلی را مطرح می‌کند، تیم می‌تواند از اینکه مشکلی وجود دارد سپاسگزار باشد. گزارش کامل و سریع جرقه‌ای برای راه حل است.

اگر یک OKR تغییر وضعیت دهد و در خطر عدم برآورده شدن قرار گیرد، مالک باید احتمال تأثیرات منفی روی OKR مرتبط را نیز در نظر بگیرد. اگر OKR بر تیم‌های دیگر تأثیر بگذارد، باید به آن‌ها نیز هشدار داده شود.

مالکان OKR اهداف را به واقعیت تبدیل می‌کنند. مالکیت موفق مستلزم یک چشم مراقب، پشتکار و نگرش مشارکتی است. افرادی که می توانند یک OKR را از طریق آن ببینند، به احتمال زیاد آنچه را که لازم است در سازمان به خوبی انجام دهند، دارند.

کاری که یک مالک انجام نمی دهد

بزرگترین تصور غلط در مورد مالکیت OKR این است که مالک تمام کارها را در اختیار دارد و تنها مسئول موفقیت یا شکست آن است. در واقع، همانطور که اشاره کردیم، موفقیت یا شکست یک OKR نشان دهنده موفقیت یا شکست یک تیم است. در حالی که مالک مدافع اصلی است، OKR ها پروازهای انفرادی نیستند. 

اگر وظایف مربوط به داشتن یک OKR – ردیابی، گزارش، به‌روزرسانی پیشرفت آن – دست و پا گیر یا بیش از حد زمان بر است، ایده خوبی است که این موضوع را به بقیه اعضای تیم تفویض کنید. چه چیزی باعث دشواری می‌شود؟ آیا تیم فاقد یک سیستم اندازه‌گیری یا گزارش قابل اعتماد است؟ آیا مالک KR فردی مانع پیشرفت می‌شود؟ ریشه مشکل هرچه که باشد، تیم را در یافتن راه حل تشویق کنید.

OKR پاسخگویی

مالکیت OKR نباید یک دستور سنگین مدیریتی باشد. این باید به عنوان یک فرصت رهبری برای یک فرد واجد شرایط در نظر گرفته شود – به عنوان تصدیق توانایی آن فرد برای هدایت اولویت به موفقیت. اگر یک OKR شکست بخورد، یک شکست جمعی است. در حالی که تیم باید زمان بگذارد تا در مورد علت شکست OKR فکر کند، سرزنش هرگز وارد فرآیند نمی‌شود.

به همین ترتیب، وقتی همه چیز خوب پیش می رود و یک OKR به دست می‌آید، یک پیروزی تیمی است. سهم مالک در این موفقیت باید قدردانی شود، اما پیروزی مجموع تلاش‌ها و تعهدات بسیاری از افراد است.

تیم ها – نه افراد – در قبال OKR پاسخگو هستند. 

گاهی اوقات ممکن است وسوسه انگیز باشد که مالکیت را به کل تیم واگذار کنید. یک رهبر ممکن است برای اطلاع رسانی یک محصول جدید به یک OKR نگاه کند و فکر کند، “این حوزه بازاریابی است – آنها باید مالک این OKR باشند.” سرهای بیشتر بهتر از یک سر هستند، درست است؟ اما در عمل، مالکیت تیم، مسئولیت پذیری را تضعیف می‌کند . بدون یک فرد نقطه‌ای، OKR مسئولیت همه می‌شود… و بنابراین هیچ‌کس. بدون ثبت نام در کنار OKR و هر KR، بخش‌هایی از کمپین بازاریابی ممکن است بدون تکمیل از یک نفر به فرد دیگر منتقل شود. آنها ممکن است از یاد بروند یا از تمرکز دور شوند – تا زمانی که تیم دیگری که برای اجرای OKR خود به KR وابسته است در کمین بماند.

بدون نگهبانی که مطمئن شود به آن توجهی که شایسته آن است می شود، OKR نادیده گرفته خواهد شد. بنابراین، بله، هر OKR باید یک مالک داشته باشد.

بیشترین استفاده را از زمان خود ببرید

OKR ها نیز به روش دیگری کار می‌کنند. آنها وقتی چیزی را در اولویت اول قرار نمی‌دهند، به وضوح توضیح می‌دهند. ما در مورد ابرقدرت فوکوس صحبت می کنیم. به‌عنوان مالک OKR، می‌توانید مطمئن شوید که شما و تیمتان برای چیزهایی که بیشترین اهمیت را دارند، وقت می‌گذارید.

این متن ترجمه‌ای مستقیم از بخشی از دوره OKR Certification: Leadership and Goal Setting در کورسرا است. من کمترین میزان دخالت را در متن داشتم و تلاش کردم به متن اصلی وفادار باشم

0 replies

نظر دهید

می‌خوای نظر بدی?
پس نظرت رو بنویس!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *