بازاریابی محتوا چیه؟

خیلی بعیده که اسم بازاریابی محتوا تا حالا به گوش کسی نخورده باشه. شاید جمله‌هایی مثل «محتوا پادشاه است.» یا «ما در عصر محتوا زندگی می‌کنیم.» به گوشتون خورده باشه. اما واقعا بازاریابی محتوا چیه؟ خب امروز می‌خوام یه مقدار راجع به محتوا صحبت کنم. همین اول بگم که از نظر من همه چیز محتوا نیست. محتوا پادشاه هم نیست. یعنی محتوا به تنهایی همه کارها رو نمی‌کنه. اما قطعا محتوا و بازاریابی محتوایی کلید اصلی موفقیت هر کسب و کار اینترنتی‌ای هست.

محتوا چیه؟

محتوا هرگونه اطلاعات قابل درک برای انسان است.

واسه اینکه دیدی راجع به بازاریابی محتوایی داشته باشیم، اول لازمه بدونیم منظور از محتوا چیه. پس کار رو با یه تعریف ساده از محتوا شروع کنیم.

محتوا هرگونه اطلاعات قابل درک برای انسان است.

سخن بزرگان!

چرا محتوا مهمه؟

راستش رو بخواین از اون تعریف سخن بزرگان که بگذریم، محتوا یه خاصیت جادویی داره. یعنی می‌تونه توی کسب‌وکار شما کارهایی انجام بده که بیشتر شبیه به جادو هستند. شک دارین؟ لیست پایین رو نگاه بندازین:

  • محتوا باعث جذب مخاطب می‌شه.
  • محتوا اعتماد مخاطب رو جلب می‌کنه.
  • محتوا می‌تونه رفتار مخاطب رو تغییر بده.
  • محتوا مخاطب رو به مشتری تبدیل می‌کنه.
  • محتوا به رابطه کسب‌وکار با مخاطبینش شکل می‌ده.
  • محتوا برای شما جایگاه‌سازی می‌کنه.
  • و …..

جادوی محتوا به همین موارد هم منحصر نیست. این جادو در تمام بخش‌های کار ادامه داره و همه جا هست.

بازاریابی محتوایی چیه؟

بازاریابی محتوا تولید و ارائه‌ی محتوای سودمند و مرتبط به مخاطبین هدف، برای رسیدن به اهداف بیزینس است.

این همون سوال اصلیه که بحث رو باهاش شروع کردیم. احتمالا تعریفی که آکادمی هاب‌اسپات از بازاریاب محتوایی می‌کنه نقطه خوبی واسه شروع جواب باشه.

بازاریابی محتوایی بخشی از برنامه استراتژی بازاریابی و توسعه کسب و کار است که بر تولید و انتشار محتوای سودمند، یکپارچه و مرتبط تمرکز دارد. هدف بازاریابی محتوایی جذب مخاطبین جدید و نگه‌داشتن مخاطبین قبلی است تا در نهایت آن‌ها را به سمت اقدامات سودآور هدایت کند

هاب اسپات

طبق معمول اینجا باید یه تعریف محسن علوی از بازاریابی محتوا هم داشته باشیم. تعریف هاب اسپات خیلی کامله و دو بخش مهم داره. اما یه مقدار هم طولانیه. یه ذره کوتاهش کنیم که راحت‌تر یادمون بمونه

بازاریابی محتوا تولید و ارائه‌ی محتوای سودمند و مرتبط به مخاطبین هدف، برای رسیدن به اهداف بیزینس است.

محسن علوی

چه تعریف اول رو در نظر بگیریم چه تعریف دوم، دو تا نکته تو هرجفتش خیلی مهمن.

محتوای سودمند و مرتبط

اولین نکته اینه که تو بارازاریابی محتوایی، محتوا باید سودمند و مرتبط باشه. این مهمترین تفاوت بازاریابی محتوایی با دیتای بی‌ارزشیه که خیلی از شرکت‌ها تولید می‌کنن. توجه به همین نکته نشون می‌ده چه شرکت‌هایی که با کمک محتوا سعی می‌کنن فروش داشته باشن اما حتی تعریف بازاریابی محتوایی رو هم نمی‌دونن.

مخاطب مهم است

نکته مهم دوم تو هر دو تعریف اینه که تو بازاریابی محتوا مخاطب محور همه کارهاست. مهمه که بدونیم چی واسه مخاطب ارزشمنده. دونستن اینکه چطور می‌شه به مخاطب کمک کرد مهمه. و خیلی مهمه که بتونیم با محتوای ارزشمندی که به مخاطب ارائه می‌دیم اعتمادش رو جلب کنیم. و مهمه که بتونیم کاربر رو برای رفع اون نیازهاییش که در راستای بیزینس ما هستند، به سمت خرید از بیزینس خودمون هدایت کنیم.

بازاریابی محتوایی یه جور تبلیغه؟

نه. بازاریابی محتوایی تبلیغ یا کمپین تبلیغاتی نیست. بلکه همونطور که توی تعریف هاب‌اسپات معلوم بود یه چیز پیوسته و مداومه. بذارین ببینیم اصلا این بازاریابی محتوایی از کجا سر و کله‌ش پیدا شده

بازاریابی وقفه‌ای

بازاریابی وقفه ای

پیام‌های بازرگانی تلویزیون رو درنظر بگیرید. داریم یه فیلم رو نگاه می‌کنیم درست توی مهمترین بخش فیلم یه دفعه اون آهنگ معروفش رو می‌زنه و یه سری چیپس و پفک و فرش و …. تبلیغ می‌کنه. به این سبک از بازاریابی اصطلاحا می‌گن بازاریابی وقفه‌ای. حالا بازاریابی وقفه‌ای یعنی چی؟ یعنی یه رسانه‌ای داره یه محتوای ارزشمندی واسه کاربر پخش می‌کنه، بعد بیزینس میاد و با ایجاد وقفه توی اون محتوا، خودش رو تبلیغ می‌کنه. تا مدت‌ها این تنها روش یا حداقل مرسوم‌ترین روش تبلیغات بود.

اما پیشرفت تکنولوژی باعث شده که هم تولید و توزیع محتوا ارزون بشه و هم در دسترس همه باشه. درنتیجه دیگه فقط رسانه‌های بزرگ نیستند که می‌تونن محتوا تولید کنن. حالا دیگه لازم نیست که بیزینس‌ها برن وسط محتوای بقیه و خودشون رو تبلیغ کنن. حالا بیزینس‌ها می‌تونن خودشون برای مخاطب‌های خودشون محتوای ارزشمندی تولید کنن. دیگه مخاطب مجبور نیست توی دریافت محتوا، وقفه رو تحمل کنه. بلکه مخاطب محتوایی رو می‌بینه که خودش با علاقه انتخابش کرده.

حالا دیگه به جای بازاریابی وقفه‌ای بیزینس‌ها رفتن سمت بازاریابی اجازه‌‌ای که حالا بعدا بیشتر راجع بهش جرف می‌زنیم.

محتوای سودمند یا ارزشمند یعنی چی؟

بالاتر گفتیم که محتوا توی بازاریابی محتوایی باید سودمند باشه. اما سودمندی یا ارزشمندی محتوا یعنی چی؟ منظورمون چیه؟ یه محتوای سودمند یا ارزشمند 2 تا مشخصه داره. اولا محتوا باید سرگرم‌کننده باشه. دوما محتوا باید آموزنده (مفید) باشه.

کاربرها و مخاطبان ما همیشه توی بمباران محتوا و اطلاعات هستند. اما محتوای سرگرم‌کننده می‌تونه توجه کاربر رو به خودش جلب کنه. از طرفی ما یه سرگرمی خالی و بی‌هدف که نمی‌خوایم. محتوایی که ما می‌خوایم یه هدفی داره. هدف اینه که مشکلی از کاربر رو حل کنه و البته که در راستای کسب و کار ما هم باشه.

به محتوایی که این دو تا خصوصیت رو داشته باشه می‌گیم محتوای ارزشمند یا سودمند.

مراحل رشد بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی پنج مرحله رشد داره. البته الزامی نیست که حتما تک تک این مراحل رو به ترتیب و پشت سر هم حرکت کنیم. ولی مراحل جلوتر، سطح پیشرفته‌تری از بازاریابی محتوایی هستند.

مرحله اول: سکون

در مرحله سکون هدف ما معرفی برنده و تمرکزمون روی معرفیه

این اولین مرحله بازاریابی محتواییه. زمانی که ما تازه می‌خوایم کارمون رو شروع کنیم و صرفا داریم راجع به خدمات و محصولات خودمون صحبت می‌کنیم. توی این مرحله هدف ما صرفا اینه که کاربر ما رو بشناسه. در نتیجه راجع به محصولاتمون محتوای قانع کننده تولید می‌کنیم و حول محور برند محتوای آزمایشی تولید می‌کنیم. درست مثل اینکه ما وسط یه بیابون شروع می‌کنیم به ساخت اولین اقامتگاه.

مرحله دوم: تولید

توی مرحله تولید تمرکزمون روی کمیته و هدفمون ایجاد ترافیکه. پس سئو برامون مهمه.

در مرحله تولید، هدف ما ایجاد ترافیکه. در نتیجه روی کمیت تمرکز می‌کنیم و تا می‌تونیم محتوا تولید می‌کنیم. چون هدف ترافیکه پس مهمترین کانال ترافیک یعنی گوگل هم اینجا خیلی مهمه. درنتیجه توی این مرحله سئو برای بیزینس خیلی اهمیت پیدا می‌کنه. و ما شروع می‌کنیم به ایجاد فرایندهای اولیه سئوی محتوایی. این مرحله درست مثل اینه که سعی کنیم کم کم افرادی رو به اقامتگاهی که ساختیم علاقه‌مند کنیم تا حول اقامتگاه ما کم کم یه روستای کوچیک تشکیل بدیم.

مرحله سوم: سودمندی

سودمندی مهمترین مرحله در بازاریابی محتوایی

این مهمترین مرحله‌ایه که باید بهش برسیم. توی این مرحله ما دیگه شناخت درستی از کاربرمون داریم. درنتیجه می‌تونیم محتوا رو متناسب با نیازهای کاربر طراحی کنیم.

توی مرحله سودمندی تمرکز ما اینه که نیازهای کاربر رو رفع کنیم. همزمان باید محتوایی که تولید می‌شه در خدمت هدایت مخاطب به سمت خرید باشه. (تبدیل مخاطب به مشتری) ما توی ایم مرحله سعی می‌کنیم یه جامعه از مخاطبان بسازیم. درست مثل اینکه روستای کوچک مرحله قبل، کم کم به یه شهر کوچک تبدیل می‌شه.

در نتیحه طبیعیه که توی این مرحله ما توی شبکه‌ای اجتماعی بیشتر باشیم و بیشتر دیده بشیم.

مرحله چهارم: داستان‌سرایی

اگه به این مرحله برسیم، صرفا رفع نیاز کاربر و کیفیت محتوا برامون مهم نیست. بلکه بالاتر از اون برامون مهمه که کاربر زمانی که با محتوای ما سر و کار داره چه تجربه‌ای خواهد داشت. بنابراین دنبال بهتر کردن تجربه کاربر هستیم.

بیزینس‌هایی که به این مرحله می‌رسن معمولا قصدشون رهبری بازار خودشونه.

محتوا در این مرحله باید هم مفید باشه و هم جذاب. خیلی وقت‌ها بیزینس‌ها در این مرحله محتواشون رو براساس هر کاربر شخصی‌سازی می‌کنن تا مطمئن بشن تعداد بیشتری کاربر رو جذب خودشون می‌کنن.

ما اینجا داریم کم کم شهری که ساختیم رو به یه شهر بزرگ تبدیل می‌کنیم.

مرحله پنجم: درآمدزایی

بیزینس‌های کمی می‌تونن به این مرحله برسن. رسیدن به این مرحله مثل تبدیل شدن یه شهر به یه کلانشهره. محتوای مورد استفاده برای بازاریابی محتوایی توی این مرحله خودش هم درامدزاست. یعنی محتوایی که قرار بوده کار بازاریابی رو برای ما انجام بده خودش به قدری جذاب هست که می‌تونه همزمان برامون درامدزا هم باشه.

برای اینکار ممکنه از جذب اسپانسر، فروش محتوا، تبلیغات و ….. استفاده کنیم.

سوالی دارید؟

بحث راجع بهه بازاریابی محتوایی بسیار زیاد و طولانیه و از جنبه‌های مختلفی می‌شه بهش نگاه کرد. نکته‌ای هست که به نظرتون جاش توی این مقاله خالیه؟ چیزی هست که دوست دارید راجع بهش بنویسم؟ اینجا یا توی تویتر بهم بگین که بیام و مقاله رو کامل‌ترش کنم.

0 replies

نظر دهید

می‌خوای نظر بدی?
پس نظرت رو بنویس!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *