,

ویژگی‍های یک OKR خوب چیست

جان دوئر در Measure What Matters به ما یادآوری می‌کند که OKRها «مجموع همه وظایف» نیستند. OKR ها موارد اندکی را که برای موفقیت تیم شما مهم هستند، اولویت‌بندی می‌کنند. آنها از دو بخش تشکیل شده‌اند: اهداف و نتایج کلیدی.

اهداف باید: 

  • قابل توجه
  • ملموس
  • عمل گرا
  • الهام بخش

باشند.

نتایج کلیدی باید:  

  • خاص و محدود به زمان
  • تهاجمی و در عین حال واقع بینانه
  • قابل اندازه گیری و تایید

باشند.

نمونه هایی از اهداف

بیایید به چند نمونه از اهداف نگاه کنیم:

سازمانهدف
Allbirdsهمه محصولات 100% کربن خنثی هستند.
Sci Noteبه یک وب سایت با عملکرد بالا تبدیل شوید.
Hustleبه گروه‌هایی که در رهبری حضور ندارند تمرکز کنید.
Upsolveبزرگترین سازمان غیرانتفاعی کمک حقوقی ورشکستگی باشید.

هر یک از این اهداف یک استراتژی ماموریتی حیاتی را برای سازمان در بر می‌گیرد. بدون پیشرفت معنادار در این اهداف، سازمان ها نمی‌توانند ماموریت خود را انجام دهند. این چیزی است که این اهداف را قابل توجه می‌کند.

اهداف نیز عینی هستند. هر کدام دقیقاً به تیم می‌گوید که اقدامات خود را در کجا متمرکز کند و چه چیزی به عنوان پیشرفت محسوب می‌شود. برای Allbirds، این در کاهش ردپای کربن آنها است. برای Sci Note، این در مورد هدایت کیفیت ترافیک وب (در مقابل کمیت به تنهایی) برای پذیرش گسترده‌تر محصول است. اهداف Hustle دارای خطوط پایه ساده‌ای برای سنجش بخشی از موقعیت‌های رهبری است که توسط گروه‌های کم‌نمایندگی و نحوه مقایسه آنها با سایر بازیگران صنعت انجام می‌شود. هدف Upsolve نمی‌تواند دقیق‌تر باشد: بزرگترین کمک حقوقی غیرانتفاعی باشد که با ورشکستگی شخصی شروع می‌شود. 

همه این نمونه ها عمل محور هستند. همه به جهتی برای گرفتن سازمان اشاره می‌کنند. هیچ کلمهای وجود ندارد که دلالت بر یک حالت ثابت داشته باشد، مانند “حفظ” یا “ادامه”. 

در مورد الهام بخش ؟ ما می‌دانیم که برای کاهش انتشار کربن، کمک به دانشمندان برای مدیریت بهتر داده‌هایشان، تنوع بخشیدن به رهبری سازمان یا کاهش فقر، از کار می‌افتیم. آن را با اهداف غیر الهام‌بخشی مانند «درآمد بیشتر» یا «به‌دست آوردن کاربران» مقایسه کنید.

نمونه هایی از نتایج کلیدی

در مرحله بعد، بیایید نگاهی به چند نمونه از نتایج کلیدی بیندازیم.

در ابتدایی ترین حالت، نتایج کلیدی سه تا پنج نقطه عطف هستند که نحوه دستیابی به یک هدف را تعریف می کنند – و چگونه می دانید چه زمانی به آن رسیدید. آنها شامل اندازه‌گیری‌های کمی می‌شوند که به تیم می‌گویند چه زمانی کارها خوب پیش می‌رود و چه زمانی پیشرفت عقب مانده است. 

اگرچه نتایج کلیدی در یک OKR به هم متصل می شوند، ما می توانیم هر یک از آنها را با معیارهای ذکر شده در بالا ارزیابی کنیم. KRهای قوی خاص و محدود به زمان، تهاجمی و در عین حال واقع بینانه و قابل اندازه گیری و تأیید هستند. 

چند نمونه KR

در اینجا چند نمونه از KRهای فردی وجود دارد که می توانند به اهداف بالا پیوند داشته باشند:

سازمانهدف، واقعگرایانهنمونه نتیجه کلیدی
Allbirdsهمه محصولات ما 100% کربن خنثی هستند.25 درصد مواد تا Q4 قابل کمپوست شدن هستند.
Sci Noteبه یک وب سایت با عملکرد بالا تبدیل شوید.در این سه ماهه ترافیک ارگانیک و ارجاعی را 30 درصد افزایش دهید.
Hustleبه گروه‌هایی که در رهبری حضور ندارند تمرکز کنید.در سه ماهه دوم، سه سازمان حرفه‌ای را شناسایی کنید که بر پیشبرد رهبران سیاه و لاتین متمرکز شده‌اند تا مشارکت های کلیدی ایجاد کنند.
Upsolveبزرگترین سازمان غیرانتفاعی کمک حقوقی ورشکستگی باشید.با مقیاس‌گذاری محصول و فرآیندها، ۱۰۰ مورد را در ماه پشتیبانی کنید.

بررسی KR اول

یک نتیجه کلیدی با هدف 25 درصد مواد قابل کمپوست تا Q4 مشخص است، با یک مهلت تعیین شده. همینطور KR برای افزایش ترافیک ارگانیک (تمام ترافیک وب سایت بدون پرداخت) تا 30 درصد در این سه ماهه. اگر تاریخ مشخصی در نتیجه کلید وجود نداشته باشد، می‌توانیم مهلت را پایان چرخه OKR فعلی فرض کنیم.

بررسی KR دوم

دوم، مثال، نتایج کلیدی نیز تهاجمی و در عین حال واقع بینانه هستند . رشد هدفمند 30 درصدی تعیین شده توسط Sci Note افزایشی نیست، تیم نشان داد که این سطح از رشد طولانی خواهد بود، اما همچنان در محدوده احتمال است.

بررسی KR سوم

سوم، همه این KRها هم قابل اندازه‌گیری و هم قابل تأیید هستند . برای Hustle مشخص می‌شود که آیا سه سازمان برای مشارکت شناسایی شده‌اند یا خیر، و آیا تعداد پرونده‌های رفع بدهی که توسط Upsolve در ماه پشتیبانی می‌شود به اندازه کافی سریع در حال رشد است یا خیر.

در نهایت، نتایج کلیدی یک مجموعه هستند. همه آنها باید برای دستیابی به هدف ضروری باشند. اگر نه، یک علامت قرمز است که یک یا چند نتیجه کلیدی نیاز به بازبینی دارند – یا اینکه یک KR مورد نیاز وجود ندارد.

بهبود OKR های شما

اهداف و نتایج کلیدی اغلب تمرینی در آزمون و خطا هستند. ممکن است متوجه شوید که از طریق چند مجموعه از نتایج کلیدی برای حمایت از یک هدف تلاش می‌کنید. اگرچه ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد، با گذشت زمان خواهید دید که با تعریف یک OKR عالی چقدر ارزش افزوده می‌شود. ارزش زمان لازم برای انتخاب بهترین اهداف ممکن را دارد، اهدافی که به وضوح تغییر قابل توجهی را که می‌خواهید ایجاد کنید، مشخص می‌کنند. سپس نقاط عطف حیاتی را برای مشخص کردن این سفر تصور کنید. اینها نتایج کلیدی شما هستند. 

OKRهای قوی همیشه ایمن یا واضح نیستند. یکی از اشتباهات رایج در تهیه پیش‌نویس OKR این است که به آنچه تیم فکر می‌کند می‌توانند بدون تغییر فعالیت‌ها یا رویکردشان به دست آورند، رضایت می‌دهند. OKRها باید رشد سازمان را تسریع کنند و تاثیر آن را افزایش دهند. اگر به نظر می‌رسد که OKR شما یک تغییر تدریجی یا یک هدف “تفکر” را توصیف می‌کند، ممکن است لازم باشد بزرگتر فکر کنید. 

بیایید به اهداف احتمالی برای یک سازمان غیرانتفاعی که خدماتی را به توانیابان در جامعه ارائه می‌دهد نگاهی بیندازیم. آنها انتخاب OKR خود را چالش برانگیز می دانند زیرا همه چیز مهم به نظر می رسد. OKRها می‌توانند به آنها کمک کنند تا آنچه را که مهمتر است تعریف کنند

در طول سال گذشته، این سازمان بازخورد دریافت کرده است که ارائه خدمات آنها بسیار کند است. که آنها را به این هدف سوق داد: 

O پیش نویس 1: سرعت بخشیدن به ارائه خدمات. 

این هدف چه اشکالی دارد؟ در حالی که به درستی روی توانیابانی که خدمات دریافت می‌کنند متمرکز شده است، ممکن است به جای یک علت اصلی، به یک علامت اشاره کند: سرعت تحویل. تصمیم‌گیری زودهنگام ممکن است تیم را از درک این که کدام مشکلات مهم هستند و چرا بازدارد. این نسخه بعدی آنها بود:

O پیش نویس 2: بهبود کیفیت خدماتی که ارائه می کنیم.

این دامنه OKR را گسترش می‌دهد. سرعت یکی از جنبه‌های کیفیت است، اما این هدف به تیم فضایی می‌دهد تا روی ابعاد دیگر نیز کار کند. آیا این احساس مهم یا الهام بخش است؟ شاید نه. آنها مدام سرهم می‌کردند:

O پیش نویس 3: یک تجربه استثنایی را به توانیابان ما ارائه دهید.

این هدف تیم را تشویق می‌کند که در ارائه خدمات خود از بالا به پایین تجدید نظر کند. این به آنها اجازه می‌دهد تا بزرگ فکر کنند و کشش پیدا کنند. “تجربه استثنایی” آرزویی، مهم و الهام بخش است.

از آنجایی که OKR ها نشان‌دهنده تغییر، بهبود و رشد معنی‌دار هستند، ممکن است به نظر برسد که عملکرد فوق العاده و فراتر از آن را می‌خواهند. این عمدی است. OKRها از ماموریت سازمان سرچشمه می‌گیرند و اکثر ماموریت‌ها – بنا به تعریف – جاه طلبانه هستند!

OKRهای مؤثر دستاوردهایی از قبیل:

  • معرفی نوآوری‌های مخرب؛
  • متمایز شدن از رقبا؛
  • کسب شناخت به عنوان رهبر دسته در صنعت شما؛
  • دستیابی به مخاطب جدید؛
  • افزایش ارزش طول عمر مشتری

به خاطر داشته باشید که “کشش” یک طرز فکر OKR است که به سازمان‌ها، تیم‌ها و افراد کمک می‌کند تا به اهداف جسورانه دست یابند. این معیار ممکن است 100 درصد برآورده نشود، اما حرکت رو به جلو همچنان پیشرفت قابل توجهی را نشان می‌دهد. در حالی که نوشتن اهدافی که مطمئن نیستید می‌توانید به آنها دست پیدا کنید می‌تواند دلهره‌آور باشد، اما این بخش مهمی است که OKRها را بسیار موثر می‌کند.

این متن ترجمه‌ای مستقیم از بخشی از دوره OKR Certification: Leadership and Goal Setting در کورسرا است. من کمترین میزان دخالت را در متن داشتم و تلاش کردم به متن اصلی وفادار باشم

0 replies

نظر دهید

می‌خوای نظر بدی?
پس نظرت رو بنویس!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *